78 000 askelta Munchenissä

Maanantaina oli salipäivä, alkuun ja jälkeen pyöräverryttelyt kotio. Tiistaina perusjuoksulenkki 6km verran. Keskiviikkona lepopäivä. Torstaina jälleen juoksulenkki, nyt 7km pituisena.

Perjantaina lähdettiin pitkästä aikaa reissuun oikein ulkomaille. Aamulla 6.30 lähti Pirkkalasta AirBaltic kohti Munchenia ja jo yhdeksän aikaan oltiin Courtyard Marriot Ost:n hotellihuoneessa lähellä OstBahnhof:a. Perjantaina heti ensimmäiseksi suunnattiin ratikalla kohti  Olympiapuistoa ja parin tunnin kävelyn jälkeen jatkettiin matkaa kohti Rosen-pyöräliikettä. Olympiapuiston kahvilassa lounastettiin  perinteiset wienerschnitzelit, kylläkin limpsan, ei oluen kera. Iltapäivän puolella jatkettiin vielä Munchenin pohjoisosioon, Dachau-nimiseen kylään, jossa sijaitsi Saksan ensimmäinen keskitysleiri. Illalla käytiin vielä vanhassa kaupungissa pizzalla ja pastalla, porukkaa oli hyvin liikkeellä, kun ilta oli vielä kesäisen lämmin.

Lauantaina päädyttiin lopulta aamulla vuokraamaan auto ja ajettiin reilu 1.5h matka Fussen nimiseen kylään ja siellä käveltiin ristiin rastiin ja vierailtiin Neuschwansteinin linnassa. Fussenistä ajettiin n. 1h matka Garmisch-Partenkircheniin, jossa herkuteltiin kakuilla ja kaakaolla.  G-P:ssä alkoi vähän tihuttamaan joten kovin pitkiä lenkkejä ei alueella viitsinyt tehdä. Takaisin Muncheniin ajettiin pikkuteitä pitkin ja ihailtiin Munchenin maaseutua. Yhdeksän aikaan illalla oltiin takaisin hotellilla, matkassa herkulliset kebabit Ostabahnhof:lta. Hotellille kävellessä taivas välkkyi valkoisena muutamisen sekunttien välein. Vähän hotelille paluun jälkeen ukkonen olikin jo lähempänä ja kunnon jyrähtelyt kuuluivat hetken aikaa hotellihuoneeseen asti.

Sunnuntaina oli vuorossa n. 3h kiertely Munchenin tekniikan museossa. Juuri ennen museoon menoa alkoi satamaan ja koko museovierailun ajan näytti satavan enemmän ja vähemmän. Museo houkuttelikin sadesäällä hyvin väkeä ja museosta lähtiessä jono museolle oli sadesäästä huolimatta satojen metrien pituinen. Museolenkin jälkeen käveltiin vanhaan kaupunkiin lounaalle. Tuli sitten syötyä vähän erikoisempi lounas, wienerschnitsel hampurilainen. Lounaan aikana sade hellitti ja päätettin lähteä puistokierrokselle Englantilaiseen puistoon. Reilu kahden tunnin ajan käveltiin ympäri puistoa ja seurailtiin paikallisten sunnuntaipäivän viettoa mm. puistokonserttia kuunnellen. Hotellille palatessa saatiin vielä kunnon sadekuuro niskaan. Illalla suunnattiin vielä italialaiseen ravintolaan illalliselle Munchenin Maxvorstadt kaupunginosaan. Maanantaina aamusta oli aika suunnata lentokentälle ja yhdeksän aikaan lento takaisin Pirkkalaan pääsi alkamaan.

Munchen oli kiva kaupunki, tavallaan siisti ja rauhallinen vaikka väkeä riittikin. Oli kiva myös huomata että yllättävän paljon sitä saksan kieltä muisti vaikka lukiossa sitä viimeksi on opiskellut. Hieno bonus oli että yhdellä 9-euron lipulla pystyi liikkumaan koko reissun ajan niin metrolla, ratikalla kuin bussillakin. Aika hieno kannustus julkisen liikenteen suosimiseen. Kyllä sitä jäi palo päästä uudestaan vähän lyhyemmällä aikavälillä reissuun ulkomaille ja myös saksaan olisi kiva matkustaa uudestaan. Yhteensä n. 78 000 askelta tuli pe-su välillä. Hotellilla ei paljon käyty kuin yö nukumassa.